Carina van Reeven

 

Als 14-jarige spelde ik het weekblad Elsevier. Vooral de interviews met ‘captains of industry’ boeiden me. Ik stelde me voor hoe deze mannen, in een prachtig pak met een glimmende stropdas, in hun auto met chauffeur, aan hun tienduizenden medewerkers presenteren wat ze willen bereiken.

Dat leek me ook wel wat. Zo ging ik bedrijfskunde studeren. En ik verdiepte me in informatica (de harde kant) en verandermanagement (de zachte kant).  

Sinds 2002 ben ik Shared Service Center (SSC) specialist

  • Mijn 5e SSC reduceerde de kosten met 75% zonder gedwongen ontslagen of gedoe met de OR. Dit was € 2 miljoen kostenbesparing per jaar en 8% groei van de winst. Ook wilden nu wél alle divisies met het SSC werken. Sterker nog: ze vroegen om nieuwe diensten en nodigden het SSC uit om mee te werken aan commerciële tenders.
  • Mijn boek ‘Het succes van shared service? Jij!’ beschrijft hoe dit bereikt is.  
  • Mijn 10e SSC was dat van een familiebedrijf waar het opzetten van een SSC in 10 jaar tijd al 2 keer mislukt was. Hulp van de bekende strategie consultants had niet mogen baten. Hun rapporten lagen te verstoffen in een bureaula. Deze 3e poging lukte wel en leverde 4% groei van de winst op. Dit SSC is zo succesvol dat het naast finance en HR nu ook facilitaire, wagenparkbeheer, juridische zaken, inkoop en IT-diensten levert.
Scroll naar boven